Pochylnia Buczyniec

Autorem relacji i zdjęć jest:

Niepoprawna optymistka, która wierzy, że marzenia się spełniają - trzeba tylko tego mocno chcieć. Całe życie w podróży - w dzieciństwie tylko palcem po mapie i w marzeniach, teraz planuje jedną podróż za drugą... i realizuje plan.

Wygląda to bardzo ciekawie. Statki wpływają na wózki, które mają koła i poruszają się po torze kolejowym. Wózki są dwa, gdy jeden jedzie do góry w tym sama mym czasie drugi, po torze obok zjeżdża w dół. W taki sposób podróż odbywa się w dwóch kierunkach. Wózki są zanurzone w wodzie, aby statki mogły swobodnie na nie wpłynąć i zacumować. W tym czasie obsługa przywiązuje linkami statek do bocznych ram. Gruba, stalowa lina wciąga statek w górę na szczyt wzniesienia i potem powoli opuszcza go w dół. Linia jest umocowana w zamkniętym obiegu i wspomagana ustawionymi po środku małymi kółkami, a na końcach dużymi kołami przepuszczającymi linie. Wszystko jest napędzane w maszynowni, gdzie na bęben linia się zwija z jednej strony a z drugiej odwija.

Pochylnie na Kanale Elbląskim zaprojektował i zrealizował w latach 1845 – 1860 i 1974 – 1981 niemiecki inżynier J. Steenke. Na najwyższym punkcie pochylni został postawiony pomnik na jego cześć. Wielu niemieckich turystów odwiedza to miejsce, aby zobaczyć tą unikalna konstrukcję, stworzoną przez ich rodaka.

Przejazd przez pochylnie trwa około 10 min, ale jest dosyć kosztowny. Nawet dla małych żaglówek, jachtów lub kajaków zostały wprowadzone opłaty. Oprócz pochylni Buczyniec, są jeszcze pochylnie: Kąty, Oleśnica, Jelenie i Całuny.  Pochylnia Buczyniec znajduje się na trasie z Gdańska do Warszawy około 9km od Pasłęka.

Back To Top