Od 14 grudnia 2025 roku Litwa znacząco zwiększy liczbę połączeń kolejowych z Polską. Państwowa spółka LTG Link, będąca częścią grupy Lietuvos Geležinkeliai (LTG), ogłosiła, że liczba codziennych pociągów pasażerskich kursujących między Wilnem a Polską wzrośnie z jednego do trzech.
To największa zmiana w historii nowoczesnych połączeń kolejowych między oboma krajami, która ma ułatwić podróże nie tylko między Wilnem a Warszawą, ale również z innymi dużymi miastami Europy Środkowej.
Nowe połączenia z Wilna do Warszawy, Krakowa i Szczecina
Zgodnie z zapowiedziami LTG Link, nowe trasy obejmą bezpośrednie połączenia Wilna z Warszawą, Krakowem, Szczecinem oraz Suwałkami.
Rozszerzona siatka połączeń oznacza nie tylko większą elastyczność dla podróżnych, ale również krótszy czas przejazdu. Dotychczasowe południowe połączenie Wilno–Warszawa–Kraków zostanie utrzymane, jednak podróż do Warszawy skróci się o godzinę, a do Krakowa aż o dwie.
Poranny pociąg do Szczecina i lepsze połączenia z Europą
Nowością będzie wczesnoporanny pociąg z Wilna do Szczecina, który umożliwi dotarcie do Warszawy w południe, a do Szczecina – około godziny 19:00. Trasa obejmie również przystanki w Poznaniu, co dodatkowo zwiększy atrakcyjność połączenia.
Dzięki nowemu rozkładowi podróżni z Litwy zyskają dogodne przesiadki na kolejne pociągi krajowe i międzynarodowe, umożliwiające dalszą podróż do Pragi, Wiednia, Berlina czy Kijowa. Z Warszawy będzie można łatwo dostać się również do Gdańska czy Zakopanego, zarówno pociągami dziennymi, jak i nocnymi.
Litwa stawia na zrównoważone podróże kolejowe
Minister transportu Litwy Juras Taminskas podkreślił, że rozszerzenie współpracy z Polską to ważny krok w kierunku rozwoju przyjaznych środowisku środków transportu. „Cieszę się z efektów współpracy z naszymi partnerami w Polsce. Częstsze połączenia międzynarodowe zapewnią wygodniejsze podróże i lepsze połączenia z sąsiadami” – powiedział minister.
Prezes LTG Link, Kristina Meidė, zaznaczyła natomiast, że nowe rozkłady i krótsze czasy przejazdu mogą przekonać jeszcze więcej osób do wyboru kolei jako ekologicznego środka transportu – zarówno w celach turystycznych, jak i biznesowych.
Krótszy czas, więcej możliwości i europejska integracja kolejowa
Nowe połączenia wpisują się w szerszą strategię rozwoju transportu kolejowego w regionie bałtyckim, w tym w projekt Rail Baltica, który ma połączyć kraje nadbałtyckie z resztą Unii Europejskiej nowoczesną infrastrukturą torową.
Dzięki wprowadzeniu nowych tras, podróże między stolicami Litwy i Polski staną się szybsze, bardziej przewidywalne i konkurencyjne wobec transportu drogowego. Litwa liczy, że zwiększenie liczby kursów i lepsze połączenia z Europą Zachodnią przyciągną więcej turystów oraz usprawnią ruch biznesowy między oboma krajami.