Bezpośrednie połączenie kolejowe UK–Niemcy coraz bliżej. Eurostar i Deutsche Bahn potwierdzają wspólne plany

Bezpośrednie podróże pociągiem między Wielką Brytanią a Niemcami, o których mówiło się od lat, wreszcie zaczynają nabierać realnych kształtów. Najnowsze ustalenia Eurostaru i Deutsche Bahn pokazują, że ambicje stworzenia szybkiej, wygodnej oraz ekologicznej trasy są bliżej realizacji niż kiedykolwiek wcześniej. Dla pasażerów z Europy, w tym z Polski mieszkającej na Wyspach, może to oznaczać zupełnie nowe możliwości podróżowania bez konieczności latania. Plany wpisują się także w szerszą strategię brytyjskiego rządu, która zakłada rozwój międzynarodowej mobilności kolejowej i większą dostępność alternatywnych form transportu.

Podpisane memorandum o współpracy jasno wskazuje kierunek działań, ale też podkreśla, jak duży potencjał kryje w sobie nowe połączenie. Jeśli projekt zostanie ukończony zgodnie z harmonogramem, pierwsze pociągi pojadą już na początku lat 30. XXI wieku, znacznie skracając czas podróży między Londynem a największymi niemieckimi miastami — podaje gov.uk.

Nowa trasa ma połączyć Londyn z Kolonią i Frankfurtem

Eurostar i Deutsche Bahn potwierdziły, że zamierzają uruchomić szybkie połączenia z Londynu do Kolonii oraz Frankfurtu. Dla turystów, pracowników i przedsiębiorców byłby to ogromny krok naprzód, ponieważ podróż odbywałaby się z centrum do centrum miasta – bez przesiadek, odpraw na lotniskach czy dodatkowych dojazdów.

Według wstępnych wyliczeń, podróż z Londynu do Kolonii mogłaby trwać około 4 godzin, a do Frankfurtu niewiele ponad 5 godzin. To czasy porównywalne z lotem, jeśli uwzględnić przejazdy na lotnisko, odprawy oraz dojazd do miasta po przylocie, a przy tym znacznie bardziej ekologiczne.

Inwestycja wspierana przez oba rządy i nową grupę roboczą

Decyzja o zacieśnieniu współpracy zapadła po pierwszym spotkaniu brytyjsko-niemieckiej grupy roboczej ds. kolei, które odbyło się 25 listopada w Berlinie. Eksperci transportowi obu państw analizują obecnie bariery, które utrudniają uruchomienie połączeń międzynarodowych, oraz szukają sposobów na ich usunięcie.

To część większego planu brytyjskiego rządu, który ma zwiększyć liczbę zagranicznych połączeń kolejowych i ułatwić pasażerom podróżowanie po Europie. Władze podkreślają, że rozwój kolei to również szansa na wzmocnienie handlu, zwiększenie inwestycji i tworzenie miejsc pracy.

Nowy tabor Eurostaru zapewni większą pojemność i oszczędność energii

Planowane połączenia mają wykorzystywać najnowszy tabor Eurostaru – dwupoziomowe składy Celestia. Pociągi te oferują o 20% większą pojemność i zużywają do 50% mniej energii niż obecna flota.

Nowoczesne składy mają zapewnić komfort, szybki przejazd i wysoką efektywność energetyczną, co dla wielu podróżnych może być dodatkowym argumentem, by wybrać kolej zamiast samolotu.

Połączenie jako impuls gospodarczy i ekologiczna alternatywa dla lotów

Według zapowiedzi, projekt nie tylko ułatwi podróżowanie, ale również przyniesie korzyści gospodarcze. Podkreśla się jego znaczenie dla rozwoju handlu między Wielką Brytanią a Niemcami, a także potencjał tworzenia nowych miejsc pracy związanych zarówno z obsługą, jak i infrastrukturą kolejową.

Bezpośrednie połączenie kolejowe ma także znacząco ograniczyć emisję CO₂, co szczególnie podkreślają zarówno Eurostar, jak i Deutsche Bahn. Władze Niemiec i Wielkiej Brytanii zauważają, że Europa coraz mocniej stawia na transport niskoemisyjny, a takie trasy są kluczowym elementem tej transformacji.

Wypowiedzi światowych liderów potwierdzają skalę projektu

Premier Wielkiej Brytanii, Keir Starmer, zaznaczył, że nowa linia kolejowa może stać się symbolem lepiej połączonej Europy i silniejszych relacji gospodarczych. Podkreślił również, że rozwój połączeń zagranicznych to część szerszego planu rządu, obejmującego m.in. zamrożenie krajowych cen biletów kolejowych.

Minister transportu Heidi Alexander oceniła, że współpraca Eurostaru i DB ma potencjał zmienić sposób podróżowania między oboma krajami na pokolenia, a zarazem pobudzić gospodarkę. Główni przedstawiciele Eurostaru i DB zgodnie podkreślają, że projekt pokazuje, jak wielkie możliwości otwiera kolej w Europie, ale również jak złożone są procedury dotyczące tras międzynarodowych.

Back To Top