Podróże Wyprawy Azja Turcja Turcja kilka lat temu :)
Turcja kilka lat temu :)
Kraj: Turcja Autor: Walczak    Dodano: 16.02.2010

Będąc kilka lat temu na wycieczce objazdowej po Turcji zachwyciłam się urokami tego kraju - niby europejskiego a już egzotycznego. Była to wycieczka organizowana przez biuro podróży; niestety jak to zwykle bywa w takich przypadkach choć dobrze zorganizowana pozostawiła niedosyt. Dlatego cały czas marzy mi się samodzielny wyjazd do Stambułu.

Kilka lat temu wraz z mężem i za pośrednictwem biura Itaka wybraliśmy się na objazdową wycieczkę po Turcji. W połowie lipca 2006 zjawiliśmy się na lotnisku Okęcie. Po szybkiej i sprawnej odprawie odlecieliśmy w stronę Turcji.

Pierwszym punktem naszego progarmu było zwiedzanie Hierapolis. Miasto to zostało wzniesione przez króla Pergamonu w 190 r p.n.e. Słynęło ono z wyrobu tkanin, ale także z leczniczych właściwości znajdujących się tu źródeł mineralnych. Na obrzeżach tego miasta znajdowało się jedno z najrozleglejszych nekropolis Azji Mniejszej. Są tu wspaniałe przykłady kopców pogrzebowych oraz sarkofagi.

Następnie przejechaliśmy do Pammukale zwane Bawełnianą Fortecą. Krajobraz ten stworzyły gorące źródła o temperaturze około 35 stopni, których wapienny składnik wytrąca się gdy woda wytryska, a potem ulega gwałtownemu schłodzeniu. Noc spędziliśmy w hotelu w okolicach Pammukale, z okien którego było pięknie widać oświetlone tarasy Pammukale.

Potem zwiedzaliśmy Bursę - ale krótko. A z Bursy pojechaliśmy - a w zasadzie przepłyneliśmy fragmentem Morza Marmara do Stambułu. Moim zdaniem miasto jest perełką Turcji - jedyne na świecie położone na dwóch kontynentach. Wcześniej zwane Bizancjum, potem na cześć cesarza Konstantyna zwane Konstantynopolem. Od razu po rozpakowaniu bagaży w hotelu rzuciliśmy się w wir zakupów na Wielkim Bazarze. Miejsce to jest jedyne w swoim rodzaju - labirynt uliczek, między którymi kryje się około 4000 sklepików i straganów. Oczywiście usłyszysz też nawoływania po polsku. Trzeba się targować :) Wróciliśmy do hoteliku, który znajdował się w okolicach Dworca Sirkeci a więc ostatniego postoju Orient Expressu.

Następnego dnia zwiedzaliśmy dwa najważniejsze miejsca kultu religijnego w Stambule - Hagia Sophia ( czyli świątynię Bożej Mądrości) i Błękitny Meczet. Hagia Sophia to ponad 1400 lat historii. Powstała za czasów cesarza Justyniana w 545r, a potem Mehmet II po zdobyciu Konstantynopola w 1453r uczynił z niej główny meczet. Naprzeciw bazyliki znajduje się Błękitny Meczet. Jest to jedna z najsłynniejszych budowli sakralnych świata. Została wzniesiona na rozkaz sułtana Ahmeda I w latach 1609 - 1616r. Nazwa meczetu pochodzi od koloru ponad 20 000 płytek z Izniku w kolorze niebieskim. Zmęczeni wróciliśmy do hotelu czekając na dzień następny ;) Resztę wspomnień umieszczę później.

Kiedy jechać

Myślę, że najlepsza pora to okres od marca do czerwca; a potem od października do listopada. Latem bardzo gorąco; masę turystów i ceny też wygórowane ( dla turystów). W Turcji panuje klimat śródziemnomorski podobnie jak w Grecji, Hiszpanii, Włoszech.

Cło i wizy

Przy wjeździe do Turcji wymagane są paszport ( ważny co najmniej 6 miesięcy)oraz wiza około 10 USD, którą kupimy na każdym przejściu granicznym. Wiza jest jednokrotna, ważna przez 30 dni. Przepisy celne są bardzo dokładnie sprecyzowane. Wolno do kraju wwieźć kwotę w wysokości do 5000 USD, 200 papierosów, 50 cygar, 5 litrów wina lub spirytusu.

Pieniądze

Waluta turecka - lira ( TL) jest w pełni wymienialna. Oznacza to, że nie ma żadnych ograniczeń dotyczących wwozu i wywozu TL i innych walut. Gazety codziennie publikują oficjalny kurs. Prawie wszędzie można płacić kartami kredytowymi używanymi na całym świecie.

Ludzie

Na szczęście podczas wyjazdu spotkałam się tylko z serdecznym zachowaniem. Oczywiście turystę często traktuje się jako potencjalnego dawcę zarobku, mimo to ludzie często się uśmiechają; zagadują. W zasadzie Turcja to taki tygiel różnych narodowości - Wielu Turków ma przodków pochodzących z innych krajów.

Tradycje i obyczaje

Wiele zwyczajów i tradycji ma swoje podłoże w religii. W życiu rodzinnym panuje tzw. prawo wieku - a więc młodszy ustępuje i szanuje starszego. Ale kobiety w rodzinie - nawet najstarsze - podlegają swoim młodszym braciom. No cóż :) Mimo,że islam dopuszcza wielożeństwo, większość tureckich małżeństw jest monogamiczna. Duże znaczenie Turcy przywiązują do talizmanów i amuletów. Bardzo popularne jest tzw. oko proroka.

Bezpieczeństwo

Myślę, że tak jak w każdym obcym miejscu jeśli poruszamy się w miarę popularnymi szlakami, nie o 2 nad ranem, w pobliżu podejrzanych lokali lub bardzo ciemnych zaułków możemy czuć się bezpiecznie. My chodziliśmy z mężem po 21.00 i naprawdę czuliśmy się bezpiecznie.

Nocleg

Noclegi są dość tanie, zwłaszcza w hostelach lub pensjonatach. O dziwo w Stambule jedne z najtańszych noclegów można znaleźć w historycznym centrum Sultanahmed.

Kuchnia

Przepyszna jak dla mnie. Ogromna różnorodność potraw, każdy znajdzie coś dla siebie. Pewne potrawy są nam dobrze znane : kebaby, pilawy, chałwa. Najpopularniejszym w Turcji mięsem jest baranina, ponieważ Koran zabrania jedzenia mięsa wieprzowego. Dużą rolę w kuchni tureckiej odgrywają owoce i warzywa. Wśród przypraw króluje mielona papryka i mięta. Charakterystyczny dla Turcji jest zwyczaj picia herbaty zawsze i wszędzie :) I to mi się bardzo podoba!

Zabytki

No cóż - tyle, że nie zdołam wszystkich wypisać. Na pewno Pammukale, Kapadocja, Stambuł, Ankara,to miejsca które trzeba zobaczyć.

Zakupy

W każdym większym mieście jest jakiś bazar na którym można zrobić zakupy, oczywiście targując się. Bez tego nie ma przyjemności:)

Przydatne telefony i adresy

Ambasada: Ataturk Bulvare 241, Kavaklideve, Ankaratel. 312 -126 1694/126 1698
Musisz się zalogować, aby dodać komentarz, zarejestruj się jeśli jeszcze nie masz konta

busy

Ocena użytkowników: / 6
SłabyŚwietny

Walczak

Autorem tej relacji jest: Walczak

Zobacz inne relacje tego podróżnika

Zobacz fotki z wyprawy

Ostatnie zdjęcia

Ostatnie albumy

Co się działo

128 miesięcy temu
LAW ocenił/a zdjęcie użytkownika Bozia

Facebook API keys need to be provided to have Facebook connect work